catalina-aldea-despre-mineÎn curând se fac 20 de ani de când mi-am început cariera în industria de retail și FMCG, iar faptul că începutul meu a coincis cu începutul istoriei moderne a retailului românesc – de la deschiderea primului magazin Metro Cash&Carry și până în prezent -, mergand mână în mână cu dezvoltarea pieței locale, îmi oferă o experiență unică în ceea ce privește cunoașterea acestui domeniu.


Mi-am început cariera pe băncile a două companii multinaționale (Coty și Beiersdorf), unde am avut ocazia să văd retailul și din perspectiva furnizorilor, fapt care avea mai târziu să îmi confere o viziune unică în achiziții. La momentul respectiv departamentele de Key Account Management erau formate dintr-un singur om așa că a trebuit să fiu manager, negociator, om de vânzări, merchandiser și același timp să gândesc strategia, să fac forecasturi și planuri promoționale taylor made. Apoi, am fost cooptată într-unul dintre cele mai ambițioase proiecte antreprenoriale pe care le-a avut piața de retail românească, Univers’All. Aici, timp de trei ani, am pus bazele expertizei mele în materie de retail – de la achiziții, tehnici de negociere specifice retailerilor, înțelegerea profilului de cumpărători, construcție de sortimentație, layout de magazin, planograme, până la strategii promoționale și de preț – dar și de management al resurselor umane, fiind implicată activ în zona de recrutare, pregătire și motivare a personalului din magazine.


În 2004 am fost recrutată de către Mega Image pe poziția de Buying Manager Dry Foods, Drinks și Non-food, moment care a coincis chiar cu preluarea integrală a rețelei de magazine de către grupul belgian Delhaize. Un alt proiect la început de drum, având în vedere că la acel moment Mega Image avea doar 16 magazine, nici un depozit logistic și un departament de achiziții extrem de restrâns. Din această poziție am stabilit politica comercială și de preț, am inițiat procese care nu existau pana in acel moment: promovarea in store, aranjarea produselor prin reguli de merchandising și planograme, proiecte de category. Nu în ultimul rând am pus bazele structurii departamentului de achiziții și am format o echipă de profesioniști de care sunt foarte mândră.


Trei ani mai târziu, în 2007, am preluat și departamentul Fresh și poziția de Buying Manager, iar în 2011 am fost numită Director Comercial și Membru în Comitetul Executiv. Am fost astfel primul român care a ocupat această poziție de la preluarea Mega Image de către Delhaize. Din noua poziție am coordonat departamentele Achiziții, Merchandising, Princing, Promoții In-Store și Calitatea și Siguranța Alimentelor. De asemenea, am avut șansa să îmi pun amprenta asupra lansării și dezvoltării conceptului uneia dintre cele mai apreciate și recunoscute marci private locale: brandul Gusturi Românești precum și a unora dintre cele mai avangardiste concepte din piața locală de retail: Concept store-urile Piața Gemeni și Piața Sudului, Concept Cornerele Wine Gallery și Equilibrium Health & Wellness și 3 formate noi de magazine, Shop & Go, AB Cool Food și Gusturi Românești. Eforturile mele și ale echipei au fost reconfirmate de votul de încredere venit din partea furnizorilor în mod repetat, Mega Image obținând în 2012 și 2013 Marele Premiu pentru “Cel mai bun retailer din România”, în cadrul Premiilor Piața ale industriei bunurilor de larg consum.


O preocupare constantă în toți acești ani a fost să întăresc statutul de “specialist în produse” pe care Mega Image și l-a însușit încă de la început, ceea ce a însemnat satisfacerea nevoilor consumatorilor dar și anticiparea acestor nevoi prin lansarea permanenta de produse unice, inovative. Astfel, dincolo de negocierile comerciale complexe, am contribuit major la optimizarea experienței in-store pentru clienți prin implementarea planogramelor, crearea de procese și reguli de mercantizare, organizarea echipelor de merchandising și a celor responsabile de activarea in-store a cumpărătorilor, dar și prin susținerea unor proiecte de imagine a brandului și a marcilor private precum cataloagele tematice, reportajele de la producători și promovarea “poveștilor” din spatele etichetelor produselor Gusturi Românești.


Prin faptul că am acordat valoare specialiștilor din jurul meu în toți acești ani, m-a ajutat să cresc și să devin la rândul meu expert în domenii precum negociere, category management, retail management, merchandising și leadearship, iar rezultatele vorbesc și ele: afaceri de succes, profitabile, parteneriate solide și echipe unite, conduse după criterii de management al performanței imbinate cu pasiunea pentru sortimentație și satisfacerea nevoilor clienților.


Nu în ultimul rând, în toți acești ani, am avut ocazia în cadrul companiilor în care am lucrat să susțin programe de training pe aceste zone de expertiză (Merchandising, Key Account Management, Cei 4 P, Branding, Marca privată, Concepte speciale, Category Management și Leadership) și am participat ca speaker la evenimente ale industriei de retail și FMCG din România.