Așa cum vă spuneam și în momentul lansării site-ului, îmi doresc ca – pe lângă sfaturile practice și utile pentru activitatea oricărui profesionist din industrie – să vă ofer și exemple de bune practici, pentru că, să fim sinceri, avem nevoie de inspirație ca de aer.


Una dintre poveștile de succes despre care am citit recent îl avea ca protagonist pe Emart, un fel de Walmart al Koreei de Sud. Despre Emart am „auzit” de la Andres Nicholls, Partener la Prophet, una dintre cele mai smart companii de consultanță de branding și marketing de la acest moment. Dar înainte de a intra în particularitățile studiilui de caz, vreau să vă menționez doar câteva date cheie despre Coreea de Sud, doar ca să punem lucrurile în context: 50 de milioane de consumatori, a 13-cea cea mai mare economie a lumii și o creștere economică a PIB-ului peste media globală.


Fondatorii Emart au intrat în retail cu un model de business diferit de cel de astăzi, un magazin departamental și dacă nu știți ce este acela vă zic doar atât: Macy’s. În 1993 a apărut și Emart, iar în 2006 rețeaua a înghițit 60 de magazine de la gigantul Tesco, care, ce să vezi, și-a recunoscut eșecul și a plecat de pe această piață (cu coada între picioare). În ultimii ani însă competiția din piață s-a intensificat, astfel încât executivii Emart au realizat că trebuie să facă ceva ”wow” ca să câștige cotă de piață până nu e prea târziu.


Au început simplu, uitându-se la punctele lor forte – sortimentație, locație și prețuri – dar și la locurile în care șchioapătă, cum ar fi lipsa unei conexiuni emoționale a cumpărătorilor cu brandul. S-au luat și au vorbit cu peste 5.000 de clienți ca să afle de ce această componentă lipsește, care sunt nevoile lor. La final, când au tras linie, au rezultat 8 misiuni de cumpărare clare pe care o să le las în engleză căci mi se pare mult mai elocvente: everyday needs, family outing, quick mission, special spend, get what’s new now, purposeful purchase, retail therapy și social shop.


Cei de la Emart au fost însă realiști și cum nu puteau să fie competitivi pe fiecare în parte, s-au concentrat pe acele aspecte unde aveau expertiză. Au abordat provocarea metodic, privind atât înauntrul cutiei, cât și înafara ei. Și au schimbat totul, de la povestea de brand, la strategia de preț, la gama de mărci private, extinzându-se simultan pe formate noi de retail.


În tot procesul de regândire, un rol cheie l-a jucat repoziționarea și găsirea unei noi identități. Aici s-au focusat pe două elemente clare: pe de o parte promosiunea de „a trăi o viață mai bună în fiecare zi” și, pe de altă parte, garanția că „aici vei găsi soluții proaspete și ingenioase”. Cu acestea în minte, s-au pus pe rebranduirea și modernizarea magazinelor, pe lansarea de produse noi, inovative, pe implementarea unor campanii de comunicare relevante pentru consumatorul modern și pe lansarea a trei noi formate de magazine. Și au făcut toate astea în 100 de zile. Da, ați citit bine, o sută de zile!


În termeni de campanii relevante și inovative, o să vă spun doar despre preferata mea: Sunny Sales. Descris simplu mecanismul promoției ar fi așa: un QR code tridimensional care a fost plasat în puncte cheie din Seul și care nu puteau fi scanate decât pe perioada orelor de prânz când umbrele cauzate de poziția soarelui completa codul și permitea scanarea. Toți cei care scanau primeau un cod de discount de 25% care putea fi folosit atât în magazine, cât și online. În cele 13 magazine în care a fost implementată campania în primă instanță vânzările au crescut semnificativ la orele prânzului astfel încât programul a fost extins și la alte locații.


O să închei cu un mare adevăr spus tot de Andres Nicholls: „Mulți retaileri ar vrea să atingă ceea ce Emart a reușit, însă ca să poată face asta ar trebui întâi să realizeze că problema nu stă în adunarea de informații, ci în persoanele care se ocupă de implementare. De asemenea, nu uitați că identitatea cea nouă este un organism viu care trebuie hrănit zilnic dacă vreți să crească și să aibă succes.”


Vă las și pe voi descoperiți și alte idei năstrusnice ale celor de la Emart cu mențiunea că vreau feedback 😉

Emart Sunny Sales Emart Sale Navigation or The Lightning Coupon Emart Flying Store

Leave a Reply